UMV 2024
Spørgeskemaundersøgelsen har fundet sted i december 2024.
Undersøgelsen er lavet anonymt og besvarelser er ikke registreret klassevis, men samlet i hver af de 2 aldersgrupper. Denne rapport vil blive offentliggjort på skolens hjemmeside, intra og gennemgået med lærergruppen og elevrådet.
Undersøgelsen er foretaget for skolens elever i 1. til 9. klasse, i alt 395 elever, heraf er UMV-spørgeskemaet besvaret af 354 elever, fordelt på to undersøgelsesgrupper: 1. – 5.kl. med 203 elever og 6. – 9. kl. med 151 elever. Skolen har valgt ikke at inddrage elever i børnehaveklasserne, da skolen vurderer, at disse elevers skolegang indtil videre har været så kort, og at inddragelse derfor ikke giver mening og et retvisende resultat. I årets undersøgelse har vi justeret på undersøgelsesgrupperne, så eleverne nu er inddelt i 1.-5. og 6.-9. klasse. Ved de tidligere undersøgelser var grupperingen 1.-4. og 5.-9. klasse. Dette kan have indvirkning på fordelingen af procentpointene i besvarelserne, hvis man sammenligner med tidligere års UMV.
Skolen har valgt at lave undersøgelsen med udgangspunkt i de spørgsmål, som blev benyttet ved sidste undersøgelse ultimo 2021. Derudover har spørgsmålene været til debat på både bestyrelses- og elevrådsmøde, hvor begge grupper har kunne bidrage med spørgsmål og revidering af eksisterende skema, der selvfølgelig dækker de påkrævede områder: trivsel, fagligt læringsmiljø, sundhed og fysiske og æstetiske rammer. Derudover har vi i lighed med sidste undersøgelse valgt at arbejde med en overskrift, der hedder ”sociale medier” pga. den megen fokus på børn og unges brug/misbrug af sociale medier – herunder billeddeling og konsekvenser ved dette. Sidstnævnte fokuspunkt er IKKE besvaret af eleverne 1. – 5. kl., da det ikke findes relevant for denne aldersgruppe.
Ledelse og bestyrelse prioriterer fortsat at afsætte ressourcer til arbejdet med AKT/SSP i elevernes hverdag. Skolen har to lærere, der har afsat skematid til at tage sig af akutte situationer, hvor en ekstra voksenindsats er påkrævet, og som begge løbende deltager i kurser og seminarer omhandlende arbejdet med AKT/SSP. Derudover har de to lærere udarbejdet AKT-undervisningsforløb til flere årgange, der afvikles i samarbejde med klasselærerne. Ligeledes er der udviklet undervisningsmateriale til ”sikker internet-dag”. Vi håber med denne indsats at kunne komme nogle evt. mistrivselsepisoder i forkøbet samt ruste vores elever til medmenneskeligt engagement i deres skolehverdag. AKT/SSP-lærernes timetal er sat op i dette skoleår, da vi de senere år har oplevet et stigende behov for muligheden for samtaler med dem.
Derudover har skolen siden sidste UMV igangsat yderligere indsatsområder for at fremme trivsel samt præventivt at kunne sætte ind ift. elever på vej i mistrivsel. Der er således oprettet Leopoldgrupper for skilsmissebørn i indskolingen. Be Cool (tidligere Cool Kids) på mellemtrinnet – begge samtalemuligheder ledes af lærere, der er uddannet specielt i disse koncepter.
Bemærkninger til fokusområder efter UMV 2021/22 sammenholdt med tallene fra undersøgelsen i 2024:
Temperatur i klasserne om sommeren: I sommeren 2024 blev der etableret ventilationsanlæg i alle klasselokaler i hovedbygningen. Dette på baggrund af påbud fra Arbejdstilsynet. Det har medvirket til bedre indeklima i klasserne.
Toiletforhold: Gårdvagter / pedeller og rengøring holder ekstra øje med toiletterne. Eleverne opfordres jævnligt til at hjælpe med at holde toiletterne rene efter sig selv – og i større omfang kontakte pedeller eller kontor, hvis det modsatte skulle vise sig i løbet af skoledagen. Derudover er drengetoiletterne blevet renoveret, så der nu er separate lukkede båse. Pigetoiletter renoveres i samme stil i 2025. Renoveringen gør det også mere indbydende for eleverne at benytte og holde toiletterne rene.
Stole – indstillingshjælp til elever: Pedellerne har været rundt i alle klasse og tilbyde hjælp til indstilling af elevernes stole. I 2025 er der budgetteret med indkøb af nye borde og stole til klasselokalerne i Jakobsgård (udskolingen). Derved er alle borde og stole udskiftet på hele skolen gennem de seneste år.
Sociale medier og billeddeling – regler og konsekvenser (lærerne skal blive bedre til at tage det med i klassens trivselsarbejde i det daglige): Emnet er fast punkt i skolens årlige trivsels-/temauge, skolens SSP/AKT lærere har derudover undervisningsforløb på mellemtrin og i udskolingen med særligt fokus på dette. Denne fokus har bl.a. resulteret i, at der iflg. UMV 2024 nu alene er 47%, der svarer, at de deler billeder på de sociale medier ofte (6%) eller nogle gange (41%). Ved sidste undersøgelse svarede 75% af eleverne, at der blev delt billeder ofte eller nogle gange.
Den gode tone/ sprogbrug over for kammerater og andre generelt: Alle medarbejdere har haft ekstra fokus på elevernes sprogbrug efter sidste UMV. Eleverne konfronteres i større grad, når en medarbejder hører uacceptabelt og grimt sprog. Derudover er der kommet et ekstra punkt på lærermøderne, hvor alle lærere er inddelt i grupper (indskoling/mellemtrin og udskoling). Alle tre grupper har ligeledes fokus på elevernes sprogbrug i og udenfor klasserummet.
I hverdagen har vi ambitioner om at få klaret eventuelle opståede situationer i både det fysiske og psykiske undervisningsmiljø hurtigst muligt, og det er vores oplevelse, at vi også får det opfyldt, idet der ikke er i øjenfaldende udfald i svarene i årets UMV.
Svarene i dette års UMV vil blive behandlet/konkluderet under de overskrifter de tilhører (her markeret med fed skrift).
Trivsel er det første område, eleverne skulle besvare spørgsmål under. Herunder svare på, hvordan de trives i hverdagen på skolen, og om de oplever at kunne få hjælp af voksne eller kammerater, hvis der er behov for det. Her har stort set alle elever svaret positivt ift. deres daglige trivsel. Fx er der ”kun” 11 elever ud af samlet 354 besvarelser, der har svaret nej til, om de er glade for at gå i skole. De 8 elever er alle i gruppen for 6. – 9. kl. 10 elever har svaret, at de ikke er glade for deres lærere. heraf 6 elever i gruppen for 6. – 9. kl. og 4 elever i 1.-5.kl.
Langt størstedelen af skolens elever 1.-9. kl. svarer, at de er glade for at gå på en skole med traditioner (fx høstfest, krybbespil og Kredsen Cup/fodboldturnering). Kun samlet 7 elever svarer nej til dette spørgsmål. Ved dette års UMV spørges særskilt til, om eleverne kan lide at deltage i morgensang. Hertil har 99 svaret et klart ja, og 82 elever har svaret nej. De sidste 171 elever svarer ja, for det meste.
Eleverne oplever generelt at have nogen at være sammen med i frikvartererne. Kun 1 elev har svaret, at vedkommende ikke har nogen at være sammen med i frikvartererne. Eleven er fra gruppen 1.-5.kl. Eleverne har derudover svaret, at de kan få hjælp fra en voksen eller klassekammerater, hvis der opstår behov for det. Ligeledes er – især udskolingseleverne – bekendt med muligheden for at opsøge ekstra samtale og hjælp ved skolens AKT/SSP-lærere. 57 elever 1.-9. kl. har benyttet denne mulighed.
På spørgsmålet om eleverne synes, de taler pænt til hinanden i klassen, svarer ca. 75% i gruppen af elever 1.-5. kl., at de altid eller for det meste taler pænt til hinanden. I gruppen med de store elever. svarer 71%, at de altid eller for det meste taler pænt til hinanden. Indsatserne fra sidste UMV må således siges at have båret frugt, idet elevgruppen 6.-9. nu i et større omfang oplever, at man taler pænt til hinanden (ved sidste UMV lå tallet på 60% – og havde der også 5. årgang med med).
I 1.-5. kl. svarer omkring 95% af eleverne, at de opfordres til og lærer at behandle hinanden med respekt samt hjælpe hinanden i klassen. I gruppen 6.-9. klasse ligger tallet på 87%. Elevernes bevidsthed om at være gode ved andre er ligeledes en del af skolens pædagogiske målsætning og derved et fokusområde for medarbejderne.
Fagligt læringsmiljø Der er en generelt stor tilfredshed med lærerne og eleverne oplever, at de får ros samt, at de kan få hjælp, hvis der er brug for det. Ud fra det samlede resultat oplever eleverne i 1.-5. klasse dog, at der roses noget mere end blandt de ældste elever. Omkring 90% af alle elever oplever, altid eller for det meste, at de får hjælp til skolearbejdet af deres lærere. Eleverne i begge grupper oplever generelt, at der er nogenlunde arbejdsro i timerne, flest svar er i rubrikkerne ”ja, for det meste” el. ”nogle gange”. Sammenlagt ligger ca. 80% af besvarelserne for alle elever i disse felter. 9% af alle eleverne har svaret nej til, om de oplever arbejdsro i klassen. Så vi konkluderer, at flertallet af vores elever oplever arbejdsro og mulighed til fordybelse i dagligdagen.
Den frivillige lektiecafe benyttes af en stor del af vores elever i 1. – 5. kl., hvor ca. 65% af eleverne svarer, at de for det meste el. nogle gange går i lektiecafeen. I gruppen for 5. – 9. kl. er der væsentlig færre elever, der benytter sig af tilbuddet. 85% af eleverne i denne gruppe svarer, at de aldrig benytter lektiecafeen. Dette tal var ved sidste undersøgelse 75% (Her inkluderede tallet også eleverne på 5. årgang). Vi oplever fortsat færre elever i lektiecafeen for de ældste elever. Dette kan bl.a. skyldes, at de ældste elever ofte først får fri, når lektiecafeen lukker.
Sundhed er et område, hvor skolens elever i særdeles udpræget grad har svaret positivt. Ca. 90% af alle eleverne føler sig sunde og raske ”altid eller for det meste”. Ved sidste undersøgelse var tallet de samme.
Alle skolens elever i 1. – 5. kl. svarer, at de bevæger sig i frikvartererne i større eller mindre grad. Undersøgelsen viser, at der har været et lille fald af fysisk aktivitet blandt eleverne i gruppen 6.-9. klasse.
Fysiske og æstetiske rammer – ud for disse spørgsmål har elevgruppen 1. – 5. klasse generelt svaret meget positivt. I gruppen 6. – 9. kl. har 31 elever svaret, at de ikke sidder godt på deres stol. Ved sidste undersøgelse var tallet 27. I kommende skoleår er det allerede besluttet at indkøbe nye borde og stole til klasselokalerne i Jakobsgård (udskolingen), hvorfor vi forventer et fald ved den næste undersøgelse. Alle elever kan se tavlen fra deres plads.
98% af alle eleverne ved, hvad de skal gøre, hvis brandalarmen lyder. Der informeres jævnligt med genopfriskning af proceduren samt årlig brandøvelse.
Angående toiletfaciliteterne så er ca. 90% af alle eleverne tilfredse med skolens faciliteter – dette gælder for begge aldersgrupper og er en markant stigning ift. sidste UMV, hvor tallet var 75%. Knap 2% af eleverne i begge aldersgrupper synes ikke, at toiletterne holdes pæne i løbet af skoledagen. Dette er også et fald ift. sidste undersøgelse, hvor tallet var 10%. Toiletforholdene har været i fokus efter sidste UMV, hvilket afspejles i dette års undersøgelse.
Dette års UMV indeholdt også et spørgsmål vedr. elevernes opmærksomhed på sortering af affald. Her er 83% af eleverne i i1.-5. klasse opmærksomme på at få sorteret deres affald, hvorimod kun 46% af eleverne i 6.9. klasse svarer, at de altid eller for det meste sorterer deres affald på skolen. Dette punkt ønsker vi at forbedre til næste undersøgelse.
Hele elevgruppen oplever generelt skolen som pæn og vedligeholdt.
Indeklimaet Eleverne i 1.-5. klasse er generelt tilfredse med indeklimaet i klasserne både sommer og vinter, hvorimod eleverne i 6.-9. klasse fordeler sig jævnt over de fire svarmuligheder; dog oplever eleverne, at indeklimaet er mest belastet om sommeren. Indeklimaet er til stadighed et fokuspunkt, og lærerne opfordrer til, at der bliver luftet ud mellem lektionerne. Derudover skulle effekten af det nyopsatte ventilationsanlæg gerne kunne aflæses ved næste UMV.
Eleverne oplever ikke problemer med at kunne høre, hvad lærere og klassekammerater siger i lokalerne.
Nedennævnte kun besvaret af de ældste elever – 6. – 9.kl.
Sociale medier og billeddeling: I 6.-9. klasse svarer 71 elever svarende til ca. 47%, at de ofte eller nogle gange deler billeder på de sociale billeder. Hertil svarer kun 4%, at de har fået delt billeder uden samtykke, dette er en halvering ift. sidste undersøgelse. Ved spørgsmålet om eleverne i 6.-9. klasse har følt sig udstillet på de sociale medier af en klassekammerat, svarer kun 1% ofte, mens 9% svarer nogle gange. Dette er sammenlagt 15 elever, hvorimod tallet ved sidste undersøgelse var 26. Så også her har den øgede fokus på billeddeling og samtaler med eleverne herom haft effekt. Emnet vil også fremover være fokusområde, da der til stadighed – også generelt samfundsmæssigt – vil være stor opmærksomhed på børn og unges brug og vaner på de sociale medier.
Fokusområder efter UMV 2024
Affaldssortering – med fokus på 6.-9. klasse.
Temperatur i klasserne om sommeren
Stole i 6.-9. klasse
Sociale medier og billeddeling
Et ønske om, at svarprocenten af 6.-9. kl. elever, der oplever at blive rost af lærerne – må gerne stige.
Næste UMV skal laves i 2027.
Vores værdier
Fokus på trivsel og faglig udvikling
"Super venligt og troværdigt personale. En meget hyggelig atmosfære og de forsøger at tage sig af alle elever. Ingen er alene. Mobning forebygges gennem uddannelse og forståelse."
- Morten, forælder